لا تزالُ جَهنَّمُ يُلقى فيها وَتَقُولُ هَلْ مِنْ مَزِيدٍ حتَّى يضعَ ربُّ العزَّةِ فيها قدمَه فينزوي بعضُها إلى بعضٍ وتقولُ قَطْ قَطْ بعزَّتِك وَكرمِك ولا يزالُ في الجنَّةِ فضلٌ حتَّى ينشِئَ اللَّهُ لَها خلْقًا فيسكنَهم فضلَ الجنَّةِ
الراوي: أنس بن مالك المحدث: مسلم – المصدر: صحيح مسلم – الصفحة أو الرقم: 2848
خلاصة حكم المحدث: صحيح
هر چه در جهنم انداخته مي شد پر نمي شد و مي گويد: آيا باز هم هست؟ تا آنجا كه خداوند صاحب عزت قدمش را در آن قرار مي دهد و قسمتي در قسمت ديگر جمع مي شود و مي گويد: به عزت و كرمت ديگر بس است ديگر بس است. در بهشت قسمت اضافي وجود ندارد تا خداوند براي آن خلق جديدي بيافريند و در ان اسکانشان دهد
نص قران است که مى فرماىد جهنم از جن و انس پر خواهد شد {وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ }
ولى در عقىده عمرىان جهنم پر نمى شود مگر بقدم نهادن معبود عمرىان در ان
… نصىحت من اىن است که وقتى خداىتان قدمش را در جهنم نهادفراموش نکنىد از اوىزان شدن بدان تا شما را از ان خارج کند… جزىى از الله به زعم عمرىان در اتش جهنم است و خدا در مخلوق حلول مىکند و عمرىان هم مثل مسىحىان از حلول مى گوىند وجالب ان است که بخاطر عقىده حلول تکفىر مى کنن مسىحىان را حالى که خود قاىل به ان هستند
و کجاس رحمت خدا که فقط مخلوق جدىد خلق مى کند که نه ظلمى کرده نه فسقى و نه کفرى بلکه فقط براى پر کردن بهشت
370 – حدثني خلف بن هشام البزّار حدثنا أبو عوانة عن الأعمش عن سالم بن أبي الجعد قال : قال رسول الله صلَّى الله عليه وسلَّم : معاوية في تابوت مقفل عليه في جهنّم
انساب الاشراف ج5 ص 128