شیعه می گویدحديثي از پيامبر روايت شده که مردم در روز قيامت براي نجات از عذاب آن روز از پيامبران ؛ استعانت و استغاثه ميکنند، از آدم ؛ شروع ميکنند تا به عيسي ؛ ميرسند، به ترتيب زير: آدم، نوح، إبراهيم، موسى، عيسى، رسول الله صلی الله علیه وسلم اما همة آنان از اين کار سرباز ميزنند و آنرا در توان خود نميدانند تا اينکه مردم به حضور رسول الله صلی الله علیه وسلم ميرسند و از او استغاثه مينمايند. دليل بر عدم شرك است، حال به ما بگویید در مورد اين حديث چه نظري داريد؟
جواب اهلسنت ظاهراً شیعه مسائل را به خوبي درک نکرده و آنها را با هم خَلط نموده استغاثه به موجود زنده و حاضر آنهم در چيزي که در حيطه توان و اختيارات اوست اشکالي ندارد، همانطور که در قرآن هم آمده:. (القصص:15). «آن كه از پيروان او بود در برابر دشمنش از وى تقاضاى كمك نمود». و همانطور که انسان در ميدان جنگ، در چيزي که در توان و قدرت همرزمانش است از آنان استغاثه و استعانت ميطلبد. ما استغاثه و استعانه را از مردگان و يا افرادي که از ما غائب هستند و نيز استغاثه را در مورد چيزهائي که در توان آنان نيست و فقط الله قادر به انجام آنها ميباشد نادرست دانسته و آنرا حرام ميدانيم. مردم هم در روز قيامت از پيامبران علیه السلام ميخواهند که دعا به درگاه خداوندي برند تا شايد مردم از عذاب آن روز بزرگ رهايي يابند و اين امر، يعني رفتن به نزد فردي صالح و پرهيزکار و خواستنِ از او و اينکه براى ما به درگاه خداوندي دعا نمايد، امريست جائز، همانطور که صحابه رضی الله عنه در زمان حيات مبارک رسول الله صلی الله علیه وسلم نيز همچنين کارى ميکردند اما بعد از فوت رسول الله صلی الله علیه وسلم هرگز بر سر قبر ايشان نرفته و از او استغاثه ننمودند و بر همين اساس سلف صالح نيز دعا نمودن در جوار قبور و شفيع قراردادن صاحبان آنها را جائز ندانستهاند.