Home › انجمن ها › گفتگوی ازاد › غلودرمذهب شیعه
این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط Mamadzaker در 10 سال، 1 ماه پیش بروز شده است.
در حال نمایش 5 نوشته (از کل 5)
-
نویسندهنوشته ها
-
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #1695به نام الله
غلو در لغت به معنی “تجاوز از حق و حقیقت” است.
معنای غلو در قرآن
در قرآن کلمه »غلو« در چندین آیه آمده است که در این جا به یکی از آن ها اشاره
می کنیم:
یا اهل الکتاب لا تغلوا فی دینکم ولاتقولوا علی الله الا الحق
ترجمه: ای اهل کتاب در دین خود اندازه نگه دارید و غلو نکنید و بر خدا جز حق نگویید.
) مطلب فوق کپی از از سایت دانشکده علوم حدیث است(
تعریف غلو:غلو به معنای تجاوز از حد مشروع در اعتقاد و يا رفتار است
تعریف غلو از دیدگاه آیت الله! مصباح یزدی :غلو یعنی اعتقادهای افراطی
غلو از دیدگاه سایت درگاه پاسخ گویی به سوالات شرعی: اعتقاد به
عصمت آنها)ائمه( و این که واسطه فیض هستند و این که خداوند به آنها کرامت و
ولایت تکوینی عطا کرده این که به اذن خداوند از غیب و آینده باخبر هستند غلو؛ لذا ما معتقد به اینها می شویم. و علی)ع( در حدیث مختصر و
شیوایی این مطلب را بیان نموده و فرمود: از غلو درباره ما دوری بجویید بگویید ما
بندگانی پرورش یافته ایم و درباره فضیلت ما هر چه خواستید بگویید« ) بحارالانوار، ج
25، ص 270«!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نکته مهم درباره ائمه)ع( رعایت اصل اعتدال است. نه افراط نه تفریط نه آنها را از
مقاماتی که دارند بالاتر ببریم و به مقام خدایی برسانیم و نه این که تفریط کرده و
مقاماتی را که در آیات و روایات برای آنها بیان شده را انکار کنیم. چنانچه علی)ع(
می فرماید: »هلک فی رجلان محب غال و مبغض قال؛ درباره من دو کس هلاک
شدند یکی دوستی که از حدم گذراند و دیگر دشمنی که از مقامم فروکشاند«
)نهج البلاغه، شرح حبیب الله خویی، کلمات قصار، ش 117، ص 908(
غلو در شیعه: ابو محمد حسن بن موسی نوبختی در فرق الشیعه: فرق غلات شیعه را بیش از 20 فرقه می شمارد. همچنین علی بن اسماعیل اشعری )م۳۳۰ ه.ق( در مقالات الاسلامیین مجموع فرق غلات را 25 فرقه ذكر می كند زیرا وی رافضه را نیز از غلات می داند.الف ـ عقاید مختص به غلات:
1ـ عقیده به الوهیت و خدایی ائمه)عیله السلام(
۲ـ عقیده به نبوت ائمه)عیله السلام(
3ـ حلول
۴ـ تناسخ
5ـ تشبیه خدا به مخلوق
و…
ب – عقاید مشترك بین غلات شیعه و امامیه:
1ـ عقیده وصایت و جانشینی حضرت علی)علیه السلام(!
۲ـ مهدویت فرزند امام حسن عسگری)ع(!
3ـ رجعت!
۴ ـ بداء!
۵ ـ اعتقاد به تحریف و تأویل قرآن!
6- عصمت ائمه از گناه کبیره و صغیره،مکروهات،ترک اولی!
7-اعتقاد به علم غیب و خدادادی و لدنی)مادرزادی(ائمه!
8-کتابهای آسمانی ائمه!
9-وحی الهی به ائمه!
10-برتر بودن مقام ائمه از پیامبران!
11-معجزات ائمه!
12-نصبت دادن صفات مخصوص الله به ائمه!
و…
منابع:شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #4535۱. غالیان؛ كاوشی در جریانها و برآیندها تا پایان صده سوم، نعمت الله صفری فروشانی، مشهد: آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهشهای اسلامی چاپ اوّل ، 1378.۲. دانشنامه امام علی ؛ غلو، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ج،۳ چاپ اوّل۱۳۸۰،اثبات غلو شیعه1:در كتاب مع الخطيب في خطوط العريضة از شيخ انصاري ص 18 نيزآمده است كه شيعيان معتقدند: ولايت علي كفاره گناهان و دشمني با وي زايل كننده نيكيهاست .در مقدمه تفسير البرهان و در جلد چهارم همين كتاب ص 226 چنين آمده است :خداوند فرمود علي حجت من بر تمام بندگانم و نور و امين من بر علم من است .خداوند آسمانها و زمين را از نور پيامبر صلی الله علیه وسلم و عرش و كرسي را ازنور علي آفريد.در كتاب رجال الكشي ص 184 از قول حضرت علي رضی الله عنه آمده است غيرواقعي وقابل پذيرش است . در آنجا به ايشان نسبت داده مي شود كه گفته است :من وجه الله و جنب الله هستم ، من اول و آخر وظاهر و باطن هستم ، من وارث زمين وراه خدا هستم .اهل سنت از غلو مسيحيان كه در ابتدا بسيار نبود و بعدها آنرا تا بدان حد رساندند؛كه بجاي عبادت خداوند پيامبرشان عيسي مسيح را عبادت مي كردند، عبرت آموخته اند . اهل سنت به وصيت پيامبرشان عمل مي كنند كه فرمود: »اذكركم اللهفي اهل بيتي« . در مورد اهل بيت من از خدا نظر بگيريد._______________________________________شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #4536_اثبات غلو شیعه2:اين افراط را تا بدان حد رسانيده اند كه اهل بيت را مي پرستند و ثواب زيارت قبور ائمه را بيشتر از ثواب زيارت كعبه مي پندارند و مي گويند: هر كسي قبوراهل بيت را زيارت كند خداوند جهنم را بر او حرام و بهشت را بر او واجب مي گرداند.)عيون الاخبار ابن بابويه قمي ص 255 و كتاب مع الخطيب في خطوط العريضة از عبداللهانصاري ص 18(آيا نامي جز شرك مي توان بر اين اعتقادات نهاد؟اثبات غلو شیعیان3:كليني از امام باقر روايت مي كند كه گفته است: اسلام بر پنجچيز بنا شده است: نماز، زكات، و حج، روزه، ولايت. زراره مي گويد: پرسيدم كداميكبرتر است؟ گفت: ولايت]1[.هاشم بحراني مي گويد: بر اساس اخبار وارده، ولايت يعني: اقرار به نبوت پيامبر -صلى الله عليه وسلم- و امامت ائمه، التزام به محبت آنها و بغض ورزيدن نسبت بهدشمنان و مخالفان آنها، اين اصل ايمان به توحيد خداوند است كه دين جز با همهاينها درست نبوده بلكه سبب به وجود آمدن دنيا، اساس تكليف و شرط قبول اعمالاينهاست«]2[.مجلسي مي گويد: بي ترديد ولايت و اعتقاد داشتن به امامت ائمه )عليهم السلام( وقبول ولايت آنها از جمله اصول دين و از همه اعمال بدني برتر و بلكه كليد آنهاست؛مظفر ]كه از علماي معاصر آنهاست[ مي گويد: اعتقاد ما بر اين است كه امامت يكياز اصول دين است، و ايمان جز با اعتقاد داشتن به آن كامل نمي شود ]4[.صفار در كتابش )بصائر الدرجات( در عنواني مستقل به نام )فصل: اينكه زمين بدونامام نمي ماند و اگر چنين مي بود زمين برچيده مي شد(. به ذكر روايات و اخباريمي پردازد. آنگاه آنها را شرح مي دهد.از جمله در ضمن اين باب مطلبي آورده و به امام باقر نسبت داده است كه مي گويد:)اگر امام يك ساعت از زمين برداشته مي شد ساكنانش را چنان مي بلعيد كه امواجدريا با غرق شدگان مي كنند( ]5[. و از امام صادق روايت شده است كه پرسيدهشد: آيا زمين بدون امام مي ماند؟ پاسخ داد: اگر بدون امام مي ماند غرق مي شد]6[.در كتاب )بصائر الدرجات( به روايت از امام صادق آمده است كه مي گويد: پيامبر-صلىالله عليه وسلم- 120 بار عروج كرده و در هر بار خداوند به پيامبرش به ولايت علي وائمه بعد از او بيشتر از فرايض سفارش كرده است«]10[.در )بصائر الدرجات( در روايتي كه به علي -رضي الله عنه- نسبت داده شده استشنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #4537آمده است من چشم خدايم، من دست خدايم، من پهلوي خدايم، من دروازه الهي
هستم]11[.
اثبات غلو شیعیان4:همچنين در روايت ديگري مي گويد: »من علم خدايم، من قلب
آگاه خداوندم، زبان ناطق او هستم. و چشم بينا، پهلو، و دست خدايم«]12[. در
كتاب )علم اليقين( تأليف عبدالله شبر]13[ به نقل از ابن عباس ]كه او از آن مبراست[
آمده است: خداوند در روز قيامت حساب پيامبران را به محمد و حساب تمام بقيه
مخلوقات را به علي واگذار مي كند]14[.
سليم بن قيس بر رسول خدا -صلى الله عليه وسلم- دروغ مي بندد كه او به علي
گفته است: اي علي تو از من و من از تو هستم و گوشتم به گوشت تو و خونم به
خون تو آغشته است. … هر كس منكر ولايت تو باشد منكر پروردگاري خداوند شده
است، اي علي تو بعد از من نشانه بزرگ خداوند در زمين هستي، تو بزرگترين ركن در
قيامت هستي، هر كس در سايه تو باشد رستگار است! زيرا كه حساب مخلوقات و
بازگشت شان به سوي تو است، و ترازو و صراط از آن تو است، و جايگاه ايستادن از
آن تو است، و حساب نيز از آن توست، هر كس به تو اعتماد كند رستگار است و هر؛كس مخالفت كند هلاك و بدبخت، خداوندا گواه باش، خداوندا گواه باش]15[.
شيعيان رافضي ادعا مي كنند كه ائمه آنها داراي علم غيب هستند و هيچ چيزي از
امور آسمان و زمين از ايشان پوشيده نيست، در كافي زير عنوان )ائمه علم گذشته و
آينده دارند و هيچ چيزي بر آنها پوشيده نيست( آمده است امام صادق گفته است:
قسم به خداي كعبه )سه بار( اگر بين موسي و خضر مي بودم به آنها مي گفتم من
از آنها داناترم و به آنها از آنچه در دستشان نبود خبر مي دادم، زيرا كه موسي و خضر
نسبت به گذشته علم داشتند. اما آنچه را كه در آينده و حال تا قيام قيامت است
نمي دانستند، ما از رسول خدا -صلى الله عليه وسلم- آن علم را ارث برده ايم]16[.
امام صادق مي گويد: خداوند بخشنده تر، دلسوزتر و مهربانتر از آن است كه اطاعت
بنده اي را بر بندگانش فرض كند، سپس خبر آسمان را در صبح و شب از او مخفي
دارد!]17شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #4538در
يك تشت مي شنوند، گفت: فدايت شوم، چه كسي آن را براي شما مي آورد؟ پاسخ
داد: مخلوقي است بزرگتر از جبرئيل و ميكائيل]22[.
در )بصائر الدرجات( به نقل از امام صادق آمده است كه مي گويد: »روح مخلوقي
است بزرگتر از جبرئيل و ميكائيل، و او با رسول خدا -صلى الله عليه وسلم- بود و او را
راهنمايي و ارشاد مي كرد و بعد از او همراه اوصيا) جانشینان پیامبر ( است«]23[.
اثبات غلو شیعیان6:از جمله غلو آنها درباره ائمه شان، اعتقاد آنها به عصمت امامان
از هر نوع گناه و اشتباه بزرگ و كوچك است و سهو غفلت و فراموشي بر آنها جايز
نيست.
شيخ مفيد در اين مورد اجماع اماميه را نقل مي كند: »بي ترديد ائمه براي تنفيذ
احكام، اقامه حدود، حفظ شريعت و تأديب مردم مانند پيامبرانند و مانند پيامبران
معصوم بوده و ارتكاب هيچ گناه كوچكي برايشان جايز نيست مگر آنچه جوازش براي
آنها ذكر شده است، و هيچ سهوي در امور دين برايشان روا نيست و هيچ حكمي را
فراموش نمي كنند. اين اعتقاد همه اماميه به جز كساني است كه از آنها مستثني
شده و به ظاهر روايتها چنگ زده اند كه بر خلاف گمان اشتباهشان داراي تأويلهايي
است]24[.صدوق مي گويد: اعتقاد ما درباره انبيا، پيامبران و ائمه اين است كه آنها معصوم و از
هر عمل زشتي مبرا هستند و دچار گناهان كوچك و بزرگ نمي شوند و نسبت به
خداوند نافرماني نمي كنند و آنچه را به بدان دستور داده مي شوند به جا مي آورند، و
هر كسي عصمت آنها را در هر حالتي انكار كند، آنها را نشناخته است و هر كس
آنها را نشناسد كافر است]25[.
از ميان معاصران، محمد رضا مظفر مي گويد: ما اعتقاد داريم كه امام مانند پيامبر
است، واجب است كه از همه زشتي ها و رذائل ظاهري و باطني از كودكي تا مرگ،
عمدي يا سهوي، پاك و مبرا باشد، همچنين بايد سهو، اشتباه و فراموشي نداشته
باشد«]26[.
خميني مي گويد: ما معتقديم مقامي كه ائمه به فقها داده اند، همواره برايشان
محفوظ است. زيرا كه ما درباره ائمه تصور سهو يا غفلت نمي كنيم و معتقديم كه بر
همه آنچه به مصلحت مسلمانان است احاطه دارند و مي دانستند كه اين منصب بعد -
نویسندهنوشته ها
در حال نمایش 5 نوشته (از کل 5)
شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.