علم غیب پیامبر

Home انجمن ها گفتگوی ازاد علم غیب پیامبر

این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط  علی علی در 10 سال، 1 ماه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 9 نوشته (از کل 9)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #1617

    علی علی
    کاربر
    سایت خوبی است.

    و همه نظرات گفته میشود ولی خوب بود دوستان به جای کپی و پیست کردن از خودشان نظر بنویسند نه از سایت مکارم و … کپی کنند.

    موضوع مورد بحث من این است

    آیا پیامبر و در ادامه آن امامان شیعه علم غیب داشتند؟؟؟؟؟؟؟

    بدیهی است که اگر پیامبر علم غیب نداشته باشد امامان نیز علم غیب ندارند

    به چند آیه توجه کنید

    1- سوره اعراف آیه 188

    قُل لاَّ أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعًا وَلاَ ضَرًّا إِلاَّ مَا شَاء اللّهُ وَلَوْ كُنتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لاَسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَاْ إِلاَّ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ﴿۱۸۸﴾

    2- سوره احقاف آیه 9

    قُلْ مَا كُنتُ بِدْعًا مِّنْ الرُّسُلِ وَمَا أَدْرِي مَا يُفْعَلُ بِي وَلَا بِكُمْ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَى إِلَيَّ وَمَا أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ مُّبِينٌ ﴿۹﴾

    در این دو آیه صریحا اعلام شده که پیامبر علم غیب ندارد و البته به این آیه نیز توجه کنید که

    سوره جن آیات 25 تا 28 که خداوند علم غیب را به رسولانی میدهد که از آنها راضی است و البته از پیامبر اسلام راضی بوده اما از سیاق آیه این برداشت می شود که منظور از غیب وحی الهی است.

    حالا میخوام بدونم برادران سنی هم برای پیامبر اسلام علم غیب قائلند؟

    هرکس ادعایی در این زمینه دارد بیاورد تا ببینیم پیامبر علم غیب دارند یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    #4482

    Mamadzaker
    کاربر
    سلام و عرض ادب
    قُلْ إِنْ أَدْرِي أَقَرِيبٌ مَّا تُوعَدُونَ أَمْ يَجْعَلُ لَهُ رَبِّي أَمَدًا﴿25﴾
    بگو نمى‏دانم آنچه را كه وعده داده شده‏ايد نزديك است‏يا پروردگارم براى آن زمانى نهاده است)25(
    عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَدًا﴿26﴾
    داناى نهان است و كسى را بر غيب خود آگاه نمى‏كند)26(
    إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِن رَّسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا﴿27﴾
    جز پيامبرى را كه از او خشنود باشد كه ]در اين صورت[ براى او از پيش رو و از پشت‏سرش نگاهبانانى بر خواهد گماشت)27(
    اولا : دادن علم غیب نیست بلکه اگاه کردن از اخبار غیبی است
    دوما : علم نیست
    سوما: خشنودی پیامبر مورد نظر نیست
    چهارما : فقط شامل پیامبران است نه کس دیگری
    پنجما:از طریق جبرئیل است نه عطای علم
    ششما : ایات دیگربیشتر توضیح می دهند
    #4483

    Mamadzaker
    کاربر
    منهج اهل سنت
    دانستن غیب در وحی بوده نه در دانستن فل بداهه و انی یعنی علم غیب نبوده بلکه ابلاغ بوده
    )) لا حول و لا قوه الا بالله (( هیچ حول و قوه ای نیست مگر به خدا.
    هیچ قدرتی غیر از قدرت خدا نیست اشاره به منبع اصلی قدرت می کند و خداوند این را در اختیار همگان قرار داده و علم غیب را در اختیار هیچ کس
    شما باید ثابت کنید که به ایشان وحی میشود نه به دیگران وحی میشده
    تا حال هیچکس ادعای علم غیب نکرده حتی موس هم که به دستور خدا کارهای خضر را می دید تعجب میکرد چون علم غیب نداشت و خضر هم فقط ماموری بود از طرف خدا نه عالم الغیب
    قُل لاَّ أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعًا وَلاَ ضَرًّا إِلاَّ مَا شَاء اللّهُ وَلَوْ كُنتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لاَسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَاْ إِلاَّ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ﴿188﴾
    بگو جز آنچه خدا بخواهد براى خودم اختيار سود و زيانى ندارم و اگر غيب مى‏دانستم قطعا خير بيشترى مى‏اندوختم و هرگز به من آسيبى نمى‏رسيد من جز بيم‏دهنده و بشارتگر براى گروهى كه ايمان مى‏آورند نيستم)188(
    #4484

    Mamadzaker
    کاربر
    انعام / 50(
    »بگو من نمی گویم خزائن الهی نزد من است و غیب نمی دانم«.
    که صراحت دارد که رسول خداrغیب نمی داند و عالم به غیب نیست. و در آیة دیگر فرموده : »إنّما الغیب لله«. یعنی علم غیب منحصر به خدا است، و مانند این آیات در قرآن بسیار است. حال اگر کسی بگوید چگونه پیغمبرrغیب نمی داند با این همه اخبار غیبی که از ایشان نقل شده؟ جواب این است که هر کس از آینده خبر دهد عالم الغیب نیست زیرا هر مسلمانی می داند و خبر می دهد که مرگ و قبر و برزخ و حشر و نشر و کتاب و حساب و صراط و دوزخ و جنّت حقّ است با اینکه خود را عالم غیب نمی داند و با این حال ما را عالم الغیب نمی گویند، چرا؟ برای اینکه ما از وحی قرآن و یا از سابقین خود و آنان از صادق مصدّقی مانند رسول خداrشنیده اند و رسول خدا از جبرئیل و او از حق تعالی شنیده، وهر کس خبر راست غیبی شنید، عالم الغیب نمی باشد. رسول خداrو حضرت امیرuو اصحاب با تقوای ایشان همه از متّقین بوده و ایمان به اخبار غیب الهی قرآن دارند و همه مشمول آیة }هُدىً لِلْمُتَّقِينَ_الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ{ سورة بقرة)2/3(
    #4485

    Mamadzaker
    کاربر
    یعنی رسول خدا و اصحاب اخیار او به اخبار غیبی که به او وحی شده ایمان دارند، و او به حضرت امیر نیز اخبار کرده . مثلاً حضرت امیرuدر خطبة 128 نهج البلاغه بالای منبر از ترکهای مغول و خرابی ایشان خبر می دهد و چون این خبر غیبی بود، یکی از اصحاب او عرض کرد یا امیرالمؤمنین »لقد أعطیت علم الغیب فضحک علیه السّلام و قال للرّجل یا أخاک کلب لیس هو بعلم الغیب و إنّما هو تعلّم من ذی علم«. یعنی یا امیرالمؤمنین به شما علم غیب عطا شده، حضرت خندید و به او فرمود ای برادر کلبی این خبریکه از مفعول دادم علم غیب نیست و همانا این خبری است که از رسول خداrتعلّم گرفتم. پس در این خطبه حضرت صریحاً فرموده من عالم الغیب نیستم. باید دانستهر کس از دیگری خبری بگیرد و اگر چه خبر غیبی باشد او را عالم الغیب نمی گویند، اگر به آن خبر ایمان دارد او را مؤمن بالغیب می گویند عالم الغیب طبق منطق قرآن به آن خدائی می گویند که خودغیب می داند و از دیگری نگرفته است و رسول خداrو امامuمؤمن به غیب می باشند
    #4486

    Mamadzaker
    کاربر
    جن)28/27(
    یعنی می فرستد و می گمارد از جلو و عقب رسول کمینی تا بداند که آنان رسالات پروردگارشان را ابلاغ کرده اند و او احاطه دارد به آنچه نزد رسولانست و عدد هر چیزی را شمار کرده است. پس رسول خدا مأمور است که آن اخبار غیبی را به مردم برساند چنانکه رسول خداrآن اخبار را از جبرئیل شنیده و به آن اخبار غیبی می شود و رسول و مردم هیچ کدام به غیب عالم نیستند بلکهگیرندة خبر غیب و مؤمن به آن می باشند.
    مدّعیان علم غیب برای مخلوق فرق بین عالم به غیب و مؤمن به غیب نگذاشته و برای بالا بردن امام قرآن را تکذیب کرده اند و می گویند امام فرموده من عالم الغیب بغیر الاستقلالم و خدا عالم غیب بلااستقلال. ما جواب می دهیم که امام چنین نفرموده چرا تهمت به امام میزنند بلکه امام تابع قرآن است، و قرآن فرموده عالم غیبی جز خدا نیست، و ممکن نیست امام ضدّ قرآن بگوید. خدا در سورة نمل آیة 65 فرموده :
    #4487

    Mamadzaker
    کاربر
    عده اي از علماي شيعه پيامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وسلم را استثناء نموده اند. عده ديگري از ايشان ، ديگر پيامبران الوالعزم )عيسي ، موسي ، نوح و ابراهيم ( را نيز مستثني گردانده اند.در این مورد دلایل خود را بیان کنید
    كليني در الكافي ، الاصول ، الحجه ، ج 1 ص 261 از امام جعفر صادق روايت مي كند كه : آنچه در آسمانها و زمين است وآنچه در بهشت و جهنم است مي دانم و از آنچه شده و خواهد شد آگاهم . و كليني به نقل از ايشان مي افزايد: اگر باموسي و خضر هم عصر بودم به آنها مي گفتم كه از ايشان عالمترم و به آنچه از آن آگاه نبودند آگاهشان مي كردم .
    اهل سنت تأكيد مي كنند كه خود اهل بيت از چنين زياده رويهايي خشنود نبوده و علاوه بر اين ساير مسلمانان بنابر آنچه از قرآن كريم و سنت رسول اكرم صلی الله علیه وسلم آموخته اند، چنين افسانه هايي را نمي پذيرند.
    تناقضهايي كه در كتب شيعيان موجود است ما را از تلاش براي رد اين مطالب بي نياز مي كند.
    #4488

    Mamadzaker
    کاربر
    در كتاب كافي آمده است كه امام جعفر صادق علیه السلام از كسانيكه گمان مي كرند ائمه غيب مي دانند اظهار شگفتي نموده وفرمودند كه جز خداوند كسي غيب نمي داند، من قصد تنبيه فلان كنيزم را داشتم ولي او به جايي گريخت كه از آن اطلاعي ندارم . )الكافي ، الحجه ، ج 1 ص 257(
    براي نشان دادن غلو و زياده رويهاي شيعيان بجاست كه فقط نگاهي به فهرست موضوعات و برخي عناوين بخشهاي كتاب كافي بيندازيم .
    باب در مورد اينكه : ائمه از تمام علومي كه به انبياء و ملائكه داده شده است برخوردارند.
    باب در مورد اينكه : ائمه هر آنچه پيش آمده و هر آنچه پيش خواهد آمد را مي دانسته اند و آنچه را در گذشته پيش نيامده كه در صورت وقوع ائمه كيفيت آن را مي دانند و هيچ چيز بر آنها پوشيده نيست .
    باب در مورد اينكه : ائمه زمان مرگ خود را مي دانند و نمي ميرند مگر بااراده خود.
    #4489

    Mamadzaker
    کاربر

    در كتاب كافي آمده است كه امام جعفر صادق علیه السلام از كسانيكه گمان مي كرند ائمه غيب مي دانند اظهار شگفتي نموده وفرمودند كه جز خداوند كسي غيب نمي داند، من قصد تنبيه فلان كنيزم را داشتم ولي او به جايي گريخت كه از آن اطلاعي ندارم . )الكافي ، الحجه ، ج 1 ص 257(
    براي نشان دادن غلو و زياده رويهاي شيعيان بجاست كه فقط نگاهي به فهرست موضوعات و برخي عناوين بخشهاي كتاب كافي بيندازيم .
    باب در مورد اينكه : ائمه از تمام علومي كه به انبياء و ملائكه داده شده است برخوردارند.
    باب در مورد اينكه : ائمه هر آنچه پيش آمده و هر آنچه پيش خواهد آمد را مي دانسته اند و آنچه را در گذشته پيش نيامده كه در صورت وقوع ائمه كيفيت آن را مي دانند و هيچ چيز بر آنها پوشيده نيست .
    باب در مورد اينكه : ائمه زمان مرگ خود را مي دانند و نمي ميرند مگر بااراده خود.

در حال نمایش 9 نوشته (از کل 9)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.