Home › انجمن ها › گفتگوی ازاد › سوال ازشیعه درمورد خمس
این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط amgholipour در 10 سال، 1 ماه پیش بروز شده است.
در حال نمایش 4 نوشته (از کل 4)
-
نویسندهنوشته ها
-
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #1485ازعلمای شیعه می پرسم براساس چه ایه ای درقران حکم به گرفتن یک پنجم مال مردم بیچاره به عنوان خمس داده اند?چراکه درقران فقط یکبار انهم فقط درمورد انفال( غنایم جنگی ) حکم خمس امده است
اگراین حکم کلاه برداری تاریخی ازمسلمانان شیعه ازهمه جا بی خبرنیست که هنوزهم ادامه دارد ,پس چیست ? مگرشیادی بالاترازاین هم هست که علمای شیعه یک پنجم مال مردم رامیگیرند وبقول خودشان مال انها راحلال میکنندانهم بدون نظارت کسی ونتیجه این شده که علمای شیعه روزبروز سرمایه دار تر ومردم بیچاره روزبروز فقیرتر .
بله علمای شیعه بایدهم برای این ثروت باداورده بی حدوحصر سرودست بشکنندوحتی خدا وپیامبر راهم فداکنند.شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #3212شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #3217
ناشناسغنمالغين و النون و الميم و النون أصلٌ صحيح واحد يدلُّ على إفادة شىءٍ لم يُملَك من قبل پس غنم به معنای هر سود و منفعتی است نه فقط غنیمت جنگی. به این قاعده فقهی هم دقت کنید ببنید مطلق سود است یا فقط غنیمت جنگی:«من كان له الغنم فعليه الغرم».شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #3520سلام
جناب (mgh) اين سخن شما(بر فرض اگر منظور فقط غنیمت جنگی باشد.بر اساس همین آیه پیامبر فدک را به حضرت زهرا داد، چرا به زور از او گرفتند؟) مستقيم به حكم سيدنا ابوبكر(رض) بر مي گردد.شما اهل تشيع اصحاب پيامبر به جز 5 نفر را قبول نداريد.چطور حكم امام شافعي(رح)را قبول داريد جالب است امامان ما را حكمش را قبول داريد حكم سيدنا ابوبكر صديق را قبول نداريد.نعوذ بالله امام شافعي از حضرت ابوبكر بيشتر مي دانسته است؟
بر طبق اعتقادات شيعه، پيروان اين مذهب بايد خمس يعني يك پنجم درآمد و كسب و كار خويش را به مراجع وامامانشان بدهند اين منبع درآمد عظيمي براي مراجع شيعه است و باعث جمع آوري ثروت زيادي توسط آنانميشود. توجيه شرعي كه مراجع و علماء شيعه جهت اخذ خمس كسب و كار مردم به آن متوسل ميشوند برداشت وتفسير نادرست آنان از يكي از آيههاي قرآن است كه ميفرمايد: «وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَيْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ» (آيه 41 سورة انفال) ترجمه: و بدانيد كه آنچه غنيمت يافتيد از هر چيز يك پنجم آن از خدا و رسول و خويشاوندان (او) و يتيمان و مساكين و مسافرين است.
اين آيه را اينگونه تفسير و از آن استنباط ميكنند كه سهم خدا و رسول خدا و ذي القربي بايد به امام و قائم مقام رسولپرداخت شود، اما در واقع آنچه كه در اين آيه آمده مربوط به غنائم جنگي است و بر خلاف آنچه كه شيعيان ميگويند هيچگونه ارتباطي به كسب و كار و تجارت مردم ندارد.
بررسي در سيرت پيامبر صلي الله عليه وسلم نيز نشانگر اين است كه هيچ موردي وجود ندارد كهايشان از كسب و كار مردم سهمي براي خودشان مطالبه كرده باشند.همچنين مؤرخيني كه در كتابهايشان راجع به جمعآوري زكوة در زمان خلفاء و اهل بيت مطالبي رانوشتهاند به اين نكته كه از كسي خمسي مطالبه شده باشد هيچگونهاشارهاي نكردهاند.محمد بن حسن طوسي كه از بزرگترين فقاء شيعه در قرن پنجم هجري و مؤسس حوزه علميه نجف است در كتاب فقهي معروفش هيچگونه اشارهاي به خمس نكرده است اين در حالي است كه در ان كتاب تمامي مسائلفقهي اعم از كوچك و بزرگ بيان شده است.همين دلايل و دلايل ديگري كه باعث شدهاند تا بعضي از فقهاء شيعه مجبور به حرام اعلام كردن دريافت خمس از كسب و كار مردم شوند، از جمله فقيه شيعه احمد اردبيلي ملقب به مقدس اردبيلي.
وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين -
نویسندهنوشته ها
در حال نمایش 4 نوشته (از کل 4)
شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.
2. منظور از غنیمت در آیه 41 انفال، فقط غنیمت جنگی نیست،بلکه هر نوع سود و فایده است.
3.بر فرض اگر منظور فقط غنیمت جنگی باشد.بر اساس همین آیه پیامبر فدک را به حضرت زهرا داد، چرا به زور از او گرفتند؟؟؟؟؟؟؟؟