آیا در روز غدیر هوا گرم بود؟

شاید این لطیفه را شنیده باشید که ملا نصر الدین برای اینکه از دست کودکان بازیگوش که او را دوره کرده بودند خلاص شود به دروغ به آنان می گفت: بروید کوچۀ بغلی که حلوا می دهند ؛ چندین بار همین ترفند را به کار برد ؛ تا اینکه باری به خودش گفت: شاید راست گفته باشم و در کوچۀ بغلی واقعاً حلوا می دهند و خودش هم به دنبال کودکان به سمت کوچۀ بغلی دوید!!

ماجرای شیعیان هم به همین ترتیب است ؛ آنها یک دروغ را بارها بار تکرار می کنند تا جایی که حتی خودشان هم باورشان شده! آن دروغ این است که می گویند: «روز غدیر خم هوا خیلی گرم بود!»
اثبات دروغ بودن این ادعا بدین شکل است: ماجرای غدیر در روز ۱۸ ذی الحجۀ سال ۱۰ هجری پیش آمد؛ اگر تقویم ها را ورق زده و به عقب برگردیم خواهیم دید که روز غدیر دقیقاً با ۲۸ اسفند مصادف خواهد بود ، یعنی انتهای فصل زمستان!!
دوستان می توانند به لینک زیر رجوع کرده و تاریخ هجری قمری را وارد کنند تا مصادف هجری شمسی آن را دریافت کنند:

http://www.iranchamber.com/calendar/converter/iranian_calendar_converter.php

نکتۀ جالب توجه این است که طبق روایتی که در کتب شیعه آمده روز غدیر مصادف است با “اول فروردین” یعنی اولین روز بهار!!!!
مرجع تقلید شیعه “مکارم شیرازی” در کتاب “مفاتیح نوین” خودشان می نویسند:
«عید نوروز:مرحوم «علاّمه مجلسى» در کتاب «زادالمعادص۵۲۸-۵۳۰» مى گوید:
به سندهاى معتبر از «معلّى بن خنیس» نقل شده است که در روز «نوروز» به محضر امام صادق(علیه السلام) شرفیاب شدم. حضرت به من فرمود: آیا این روز را مى شناسى؟ گفتم: فدایت شوم! این روزى است که ایرانیان آن را بزرگ مى شمارند، و در این روز براى یکدیگر هدایا مى فرستند. امام(علیه السلام) فرمود: …..در این روز، رسول خدا(صلى الله علیه وآله) به اصحاب خود امر کرد که با على(علیه السلام) به عنوان امیرمؤمنان بیعت کنند (اشاره به این است که روز عید غدیر مصادف با نوروز بوده است).» (مفاتیح نوین _ مکارم شیرازی  ص۸۸۲ چاپ چهارم سال ۱۳۸۵)

و اینچنین نیز آمده است: «ابن فهد الحلی ، عن المولى السید المرتضى العلامه بهاء الدین علی بن عبد الحمید النسابه بإسناده إلى المعلى بن خنیس ، عن الصادق ( علیه السلام ) : إن یوم النیروز هو الیوم الذی أخذ فیه النبی ( صلى الله علیه وآله وسلم ) لأمیر المؤمنین ( علیه السلام ) العهد بغدیر خم فأقروا له بالولایه فطوبى لمن ثبت علیها والویل لمن نکثها …»  =«نوروز روزی است که پیامبر(ص) از مردم برای امیرمومنان(ع) در غدیر خم پیمان ولایت گرفت ومردم آن را پذیرفتند، خوش به حال کسی که بر آن پیمان ثابت بماند، وای بر کسی که آن عهد را بشکند….»(موسوعه أحادیث أهل البیت (ع)ج۱۱ ص۴۳۹ ، شیخ هادی نجفی_بیروت؛  وسائل الشیعه (آل البیت) ج ۸ ص۱۷۳ ، حر عاملی _قم ؛ حدائق الناظره ج۴ ص۲۱۵ ،محقق بحرانی _قم و…..)
حال کدام آدم عاقلی است که بگوید “۲۸ اسفند” یا ” اول فروردین” روز گرمی است؟ آن هم برای کسانی که در عربستان به دنیا آمده و با این آب و هوا بزرگ شده اند؛ برای چنین اشخاصی این وقت سال بهترین وقت سال است و این را هر کس که در منطقۀ گرمسیر زندگی کرده باشد می داند. بهترین روزهای سال در منطقۀ حجاز در ماه های بهمن و اسفند و فروردین است ؛ بله اگر روز غدیر در ماه مرداد بود ، می توانستیم به او حق دهیم که آن روز را با کلمۀ “داغ” و “گرم” توصیف کند ؛ اما داغ بودن “۲۸ اسفند” از عجایب و بلکه شبیه به هذیان است.

اما اگر سخن نا پختۀ شیعیان را قبول کنیم و بپذیریم که هوا داغ بوده باز خیلی ساده و معمولی است که آنان در آن هوا به خطبۀ پیامبر گوش دهند به چند دلیل:

۱٫ حرکت از مکه به مدینه آن هم با قافله، حدود ۱۵ روز طول می کشد ؛ حال حساب کنید که پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم در این ۱۵ روز چند بار مجبور بودند به منظور غذا خوردن، برای به جا آوردن نماز و… توقف کنند! ؛ فقط ۷۵ بار مجبور بودند به منظور ادای نماز توقف کنند و اگر نماز صبح و مغرب و عشاء را حساب نکنیم، می شود ۳۰ وقت در طول این ۱۵ روز ، یعنی پیامبر اکرم در آن هوای داغ؟؟!! روزی دو بار (ظهر و عصر) جماعت را گرد هم می آورده و نماز می گذاردند؛ حال چه اشکال دارد که در این میان یک بار هم سخنی با اهل قافله داشته باشند؟ ۳۰ بار توقف در زیر هوای گرم را تحمل کردند یک بار هم اضافه بر آن ۳۰ بار ، آیا سخت است؟؟
ضمناً فراموش نکنیم که نماز نبی اکرم و کلاً نماز صدر اسلام طولانی بود و بر عکس آن ، خطبه ها کوتاه بود (برعکس زمان ما) به همین خاطر ، شاعر در مورد نبی اکرم صلی الله علیه وسلم می سراید:
دائم به نماز طول دادی … در عالم وحی دلگشادی
وی خطبه بسی قصیر خواندی … بس گوهر معنوی فشاندی


۲٫ شیعه گمان می کند که اهل قافله در طول مسیر با خود کولر حمل می کردند و زمانی که پیامبر خواست با آنان صحبت کند ، دستور داد که کولرها را خاموش کنند یا برقها رفت که یک دفعه هوا گرم شد؟؟؟!
بله ! اگر جماعتی را از زیر باد خنک کولر به زیر آفتاب سوزان بیاوریم که برایشان سخنرانی کنیم برایشان سخت خواهد بود ولی کسانی که در زیر آفتاب هستند ، ایستادن یا حرکت کردن برایشان فرقی نمی کند ، بلکه ایستادن به مراتب راحت تر از راه رفتن است!
اهل قافله در طول مسیر ، با همین هوای داغ سر می کردند ، زیر همین آفتاب سوزان!! راه می رفتند ، نماز می خواندند ، غذا می خوردند و ….. و هر عاقلی می داند که راه رفتن زیر هوای داغ سخت تر است از ایستادن زیر هوای داغ! و این جماعت ، چندین روز است که زیر همین آفتاب راه می روند ، حال یک بار به جای راه رفتن، ایستادند! این کجایش سخت و دشوار است؟
جالب اینجاست که شیعه وقتی داستان برگشت از حجه الوداع را تعریف می کند ، در کل این داستان یادش می رود که هوا داغ است و مردم زیر این آفتاب مسیر طی می کنند ولی وقتی که پیامبر خواست خطبه بخواند ، به یکباره یادشان می آید که هوا داغ بود و می گویند: خدا می داند اهمیت این سخن پیامبر چقدر بالا بود که مردم را زیر هوای داغ نگه داشتند و برایشان سخن گفتند و…..!! تو گویی قبل از خطبه هوا داغ نبوده و اهل قافله زیر باد کولر بوده اند!

۳٫ عرب حجاز با همین آب و هوا بزرگ شده ، برای او هوای داغ معنی ندارد ( آن هم هوای اسفند ماه!!) ، او با آن گرما خو کرده ، این گرما برای او بی معناست.یادم می آید اواخر نوروز سال ۸۸ در قشم بودم ، هوای منطقه بسیار خنک و دلپذیر بود ، البته این نظر من بود و این من بودم که هوا را خنک و دلپذیر می دانستم وگرنه مسافران نوروزی که به قشم سفر کرده بودند ، دم به دقیقه به خورشید و هوا و زمین و زمان ناسزا می گفتند.
حال در نظر داشته باشید که من  با وسایل رفاهی مانند: پنکه و کولر و …. نیز خو کرده ام ولی با این حال در مقایسه با یک گیلانی نسبت به گرما خیلی مقاومتر هستم . (و گیلانی نیز نسبت به من در برابر سرما مقاومتر است)
حال مادربزرگم را در نظر بگیرید ، او در دوران جوانی خود از تمام وسایل رفاهی بی بهره بوده ، نه کولر و نه پنکه ؛ او نصف عمر خودش را بدون برق زندگی کرده و اکنون اگر برق برود همه صدایشان در می آید ولی او عین خیالش هم نیست ، اصلاً در هوای گرم مرداد ماه بدون کولر و پنکه با خیال راحت می خوابد.
وضع عرب ۱۴۰۰ سال پیش حجاز نیز به همینگونه است ، او به هوای گرم عادت کرده بود ، با همین هوا بزرگ شده بود ، زیر همین آفتاب کار می کرد ، زراعت می کرد ، دامداری می کرد؛ ایستادن زیر این آفتاب! برایش به مراتب راحت تر از راه رفتن و کار کردن است.
گمان کنم متوجه بی اساس بودن و نامعقول بودن روضه خوانی شیعیان در مورد گرمی هوا در روز غدیر شده باشید. والحمد لله رب العالمین

نتیجه :
۱٫ اصولاً روز غدیر که مصادف باشد با ۲۸ اسفند اصلاً روز گرم و سوزانی نیست بلکه آن روز یکی از بهترین روزهای سال به حساب می آید و این بی مناقشه مقبول است.
۲٫ به فرض محال ، اگر هوا گرم بوده باشد ، برای آنان ماندن چند دقیقه زیر آن آفتاب خیلی عادی و ساده بوده است.
التماس دعا

مقاله پیشنهادی

هنگام اختلاف با پدر چگونه با وی صحبت کنم؟

سوال: در اسلام هنگامی که سوء تفاهمی میان پدر و پسر رخ می‌دهد چگونه می‌توان …